Vejledning tæt på praksis - bæredygtig social inklusion i dagtilbud (VEBID)
Projektbeskrivelse
Et stigende antal børn i neuro-psykosociale vanskeligheder og omstillingen til inklusion har øget pædagogers behov for nye handlekompetencer i almenpædagogisk praksis. Projektet udforsker og udvikler ny praksisnær vejledning af pædagoger for at styrke og kvalificere inklusionsarbejdet. Vejledning tæt på praksis er en ny vejledningsform, der foregår direkte i dagtilbuddets hverdagspraksis. Vejledningen fokuserer på at skabe bedre samspil for alle børn, med særlig opmærksomhed på børn der har svært ved leg og interaktion. Nogle af disse børn har fået en diagnose, fx autisme eller ADHD, andre har ikke en diagnose. Gennem ny forskningsbaseret viden om den inkluderende indsats som dybt indlejret i den almene pædagogiks arbejde med børnefællesskabet, vil projektet bygge bro mellem almenpædagogisk praksis og individuel støtte, og dermed styrke det fællesskabende samvær for alle børn.