Governance - retningslinjer, vi følger
Samfundsansvar
Vi arbejder aktivt gennem vores uddelinger på at bidrage til en bæredygtig samfundsudvikling. Fra 2021 rapporterer vi desuden på vores samfundsansvar. Du kan læse mere i vores årsregnskab, som du finder under Økonomi og regnskaber.
God fondsledelse
Vi rapporterer på og tilstræber at følge Anbefalingerne for god Fondsledelse på lige fod med de erhvervsdrivende fonde. Læs i skemaet herunder, hvordan fonden følger anbefalingerne. Skemaet er senest opdateret i marts 2024.
Fondens geografiske udbredelse
Ansøgerkredsen til fondens forskellige programmer og kald er som udgangspunkt forankret i Danmark, Grønland og Færøerne. Det enkelte kalds specifikke ansøgerkreds vil fremgå af det konkrete opslag.
Herunder finder du relevante supplerende oplysninger vedrørende fondens efterlevelse af Anbefalingerne for god Fondsledelse.
Vi ønsker i vores kommunikation at vise gennemsigtighed om vores processer og åbenhed om vores strategier, aktiviteter og bevillinger.
Det primære mål med VELUX FONDEN's kommunikationsaktiviteter er at sprede viden om resultater og indsatser og derved medvirke til inspiration for bedre løsninger på de samfundsudfordringer fondens strategi adresserer. Derudover at skabe opmærksomhed om mulighederne for at opnå bevillingsstøtte hos relevante ansøgere.
VELUX FONDEN stiller gerne op til interviews og kommentarer om strategi og virke – men ønsker i høj grad, at det er bevillingsmodtagere, deres projekter, dagsordener og resultater, der er i fokus.
Vi arbejder for en proaktiv kommunikation af fondens virke gennem relevante kanaler samt betimelig og responsiv betjening af medier og andre interessenter.
Vi ønsker at sikre transparens om vores daglige arbejde. Det gælder ikke mindst på området habilitet og dermed vores relationer til ansøgere, samarbejdspartnere, leverandører m.fl. Fondens bestyrelse har derfor vedtaget en række principper og retningslinjer, så både bestyrelsesmedlemmer, direktion, medarbejdere og sagkyndige følger almindelig praksis omkring habilitet.
Kort fortalt gælder følgende:
- Bestyrelsesmedlemmer og sekretariatsmedarbejdere må ikke deltage i behandlingen af sager, hvor der foreligger en interessekonflikt i forhold til vedkommende.
- Bestyrelsesmedlemmer og sekretariatsmedarbejdere tager aktivt stilling fra sag til sag, hvis der er en relation til en ansøger eller en sagkyndig. Derfor deltager de ikke ved behandling af og beslutning om en sådan sag.
- Bestyrelsen beslutter, hvilke sager som skal viderebehandles, og hvilke der skal bevilges. Direktion og fondsrådgivere deltager i sagsbehandlingen.
- Sagkyndige, der bistår med faglig bedømmelse af ansøgninger, bliver hver gang bedt om at redegøre for, om de er inhabile i forhold til konkrete ansøgninger.