Krigserindringens generationer – omstridt erindring, historiske narrativer og historieundervisning i Bosnien og Serbien

Modtager:
Tea Sindbæk Andersen
Thomas Morton
Projekt nummer:
00048322
Bevilliget
5.999.892 DKK
År
2022

Projektbeskrivelse

Dette projekt undersøger betydningen af historieundervisning og skolebøger for opbygning af kulturelle erindringer, forstået som fælles fortællinger om fortiden, i samfund der er splittet af krig og konflikt. Vi studerer, hvordan unge i Bosnien-Herzegovina og Serbien erindrer Jugoslavienskrigene i 1990erne. I et innovativt samarbejde mellem historie, erindringsstudier og socialpsykologi udforsker vi, hvordan historieundervisning formidler krigserindringer, hvordan fortællinger i historieundervisning og skolebøger relaterer til andre former for kulturel erindring, herunder politisk diskurs, sociale medier, familiefortællinger og mindespraktikker, og hvordan erindringer påvirker unges opfattelse af egen og andre kulturelle grupper i regionen. Projektet bidrager med at udvikle interdisciplinære metoder til at studere, hvordan krigserindringer overføres mellem generationer i konfliktramte samfund, og hvilke roller historieundervisning spiller for dette.