Nye metoder til forældreinvolvering skal forbedre børns trivsel

VELUX FONDEN sætter fokus på udvikling af metoder, der kan styrke forældreinvolvering blandt familier i en socialt udsat position. Tre nye bevillinger går til projekter med omdrejningspunkt i henholdsvis leg og læring blandt børn i daginstitutioner, skole-hjem-samarbejde og unge med selvskade.
Sociale indsatser i DK

VELUX FONDENs uddelingsområde for sociale indsatser i Danmark har fokus på at styrke det sociale arbejde ved hjælp af metodeudvikling for derigennem at forbedre vilkårene for mennesker i en social udsat position.

Læs mere om uddelingsområdet for sociale indsatser i Danmark.

VELUX FONDEN har i 2019-2020 samlet givet 25 mio. kr. i bevillinger til syv projekter, som skal arbejde med sociale indsatser under temaet ’Metoder til styrket forældreinvolvering’. Temaet er valgt som fokusområde på baggrund af samarbejde med civilsamfundsorganisationer og kommuner:

”Vores dialog med forskere og praktikere peger på, at der er stort behov for at udvikle nye metoder til at styrke forældreinvolveringen blandt familier i en socialt udsat position. Ved at involvere forældrene på gode måder kan man forbedre trivslen blandt deres børn. Det er vigtigt, at indsatsen bliver tilrettelagt på en måde, så familiernes udsathed ikke bliver eksponeret, og at familiernes ressourcer bliver udfoldet og anerkendt,” understreger programchef Vibeke Lybecker fra VELUX FONDENs uddelingsområde for sociale indsatser i Danmark.

Fra leg og læring til skole-hjem-samarbejde

VELUX FONDENs bestyrelse har netop uddelt bevillinger til tre nye projekter, der vil arbejde med meget forskellige målgrupper rundt omkring i landet. Fælles for projekterne er fokus på at udvikle metoder og tilgange, der kan styrke forældrenes egen understøttelse af børnenes og de unges fritidsliv, skolegang, uddannelse og personlige og sociale udvikling. Mens ét projekt har børn i daginstitutioner og deres familier som udgangspunkt, har et andet projekt omdrejningspunkt i unge med selvskadende adfærd og deres familier. Det tredje projekt vil udvikle metoder til at skabe et mere inkluderende skole-hjem-samarbejde:  

”Skole-hjem-samarbejdet er ikke ens på to skoler, for forældre er heldigvis forskellige. For os  er et godt skole-hjem-samarbejde, når så mange forældre som muligt er med i samarbejdet, og oplever det som meningsfuldt. Projektet Forældrefællesskaber handler om at undersøge de bedste betingelser for at skabe den ramme om skole-hjem-samarbejdet, som muliggør det. Med projektet får vi mulighed for at undersøge flere veje til et inkluderende forældrefællesskab. Vi er med denne bevilling fra VELUX FONDEN taknemmelige for at få mulighed for at afprøve vores ideer for det inkluderende forældresamarbejde,” siger Marianne Kjær fra Forældreforeningen Brug Folkeskolen, der har fået en bevilling til projektet ’Forældrefællesskaber’.

Bevillinger til forældreinvolvering i 2020:
Bevillinger i 2019:

Nyheder

Kontakt

Se alle