Unges digital-demokratiske dannelse - vejen til fremtidens fællesskaber
Projektbeskrivelse
De unges dannelse sker i stigende grad på sociale medier. Projektet tager udgangspunkt i begrebet digital demokratisk dannelse med ambitionen om, at flytte unge fra at være passive og ukritiske forbrugere af digitale medier, til at blive aktive og ansvarlige medskabere af positive onlinefællesskaber.
Projektets formål er at udvikle metoder til, hvordan unge kan praktisere aktivt medborgerskab online i konstruktive fællesskaber. Projektet arbejder sideløbende med at styrke fagligheden blandt de medarbejdere, der møder de unge i boligområderne.
Lancering i juni 2024: Nye metoder og værktøjer åbner den vigtige samtale om unges digitale liv
I juni 2024 lancerede Mellemfolkeligt Samvirke resultaterne fra et innovativt projekt om unges digital demokratiske dannelse og muligheden for at gøre unge til aktive og ansvarlige medskabere af positive onlinefællesskaber. Samtidig blev en digital værktøjskasse lanceret til at støtte fagpersoner i at starte de vigtige samtaler med unge omkring deres digitale liv og anvende digitale medier til kreativ indholdsproduktion.
Projektets parter kan bl.a. konkludere, at unge oplever en forbudskultur, der kan afholde dem fra at involvere voksne i deres digitale liv. Derfor er nysgerrighed og åbenhed fra voksne af afgørende betydning.
Det 3-årige projekt er støttet af VELUX FONDEN og ledet af Mellemfolkeligt Samvirke i samarbejde med Cybernauterne og SPUK. Projektet har haft til formål at ruste unge til aktiv deltagelse i samfundet gennem forståelse og engagement i digitale medier.
Gennem kreative forløb for 180 unge og kurser for 70 fagpersoner fra ungdomsklubber, skoler, kommuner og boligsociale indsatser er der udviklet nye metoder og værktøjer til at støtte unges digital-demokratiske dannelse.
Behovet for værktøjer og opkvalificering
De fleste voksne føler sig ikke klædt på til at involvere sig i unges digitale liv. Derfor har projektets parter udviklet en digital værktøjskasse, som indeholder konkrete redskaber, videoer, guides og skabeloner. Denne værktøjskasse hjælper fagpersoner med at engagere unge i vigtige samtaler om deres digitale liv og til at lave kreativ indholdsproduktion.
Projektet er nu afsluttet med en række centrale resultater og erfaringer.
Forbudskulturens negative indvirkning
”En af de vigtigste erkendelser fra projektet er, at en forbudskultur har en negativ indvirkning på unges digitale liv. Mange unge oplever, at voksne ofte råder dem til at slette eller slukke for sociale medier uden at forstå den betydning, de har for de unges sociale liv. Det skaber en barriere, der afholder unge fra at dele deres oplevelser online med voksne, hvilket gør det svært for dem at få den nødvendige støtte og vejledning,” siger Xenia Lykke Pauli, Digital Lead i Mellemfolkeligt Samvirke.
Vigtigheden af nysgerrighed fra voksne
I projektet stod voksenengagement i de unges digitale liv frem. Det har vist sig helt afgørende, at voksne ressourcepersoner støtter de unge og er nysgerrige på deres digitale aktiviteter.
”De unge står i nogle dilemmaer og vilde situationer, når de skal danne sig og gebærde sig på de sociale medier, som jeg ikke var opmærksom på. Sociale medier har jeg ikke før tænkt som et redskab, vi kan bruge i vores arbejde til at komme tættere på de unge.” – Nikolaj Mørk Thorsen, Boligsocial medarbejder, Frydenlund, Aarhus
Empowerment gennem digitalt engagement og fællesskaber
Når unge får mulighed for at udtrykke deres meninger og blive hørt, styrkes deres demokratiske selvtillid, og de bidrager til et mere positivt og konstruktivt online miljø. Sociale medier kan anvendes som et demokratisk talerør for unge, og fællesskabet har vist sig at være en stærk motivationsfaktor.
”I Mellemfolkeligt Samvirke tror vi også på, at større forandringer opnås i fællesskab, og derfor har vi introduceret begrebet cofluencing, som kombinerer "co" (sammen) og "influencing" (påvirkning) og dækker over en tilgang, hvor man proaktivt og sammen bruger sociale medier til at skabe digitalt indhold og rykke på vigtige dagsordener,” siger Stine Thuge, National Programchef i Mellemfolkeligt Samvirke.
”Projektet taler konstruktivt ind i en højaktuel debat og samtidig direkte ind i VELUX FONDENS arbejde for at styrke et demokratisk og bæredygtigt samfund. Projektets resultater viser, at nysgerrighed og en åben samtale mellem de unge og fagpersoner styrker de unges demokratiske stemme,” siger Vibeke Lybecker, VELUX FONDENs uddelingschef for Sociale indsatser.