Når forskning og praksis mødes: Vejen til stærkere fællesskaber for mennesker med høretab

Projektet ‘Hvordan hører vi sammen?’ undersøger, hvordan mennesker med høretab kan deltage i uformelle sociale fællesskaber og udvikler løsninger til at skabe inkluderende rum i skoler og på arbejdspladser.

En hyggesnak på bænken i kaffepausen, en fælles gaming session online eller en spontan gåtur efter undervisning. De uformelle fællesskaber har stor betydning for trivslen hos både unge og voksne. 

Det er derfor afgørende at udvikle miljøer, hvor også personer med høretab indgår på lige fod med andre i det uformelle samvær. Det understreger projektet ’Hvordan hører vi sammen? Interaktionelle dynamikker i fællesskaber af og med mennesker med høretab’.

I et samarbejde mellem forskning og praksis har Københavns Universitet og praksisaktørerne Frijsenborg Efterskole, Castberggård Job og Høreforeningen siden 2021 undersøgt, hvordan man kan styrke fællesskaber for mennesker med høretab i skoler og på arbejdspladser og dermed bryde den sociale isolation, der kan følge med nedsat hørelse.

Projektet har udgivet flere artikler og en rapport og slår fast, at selv små praktiske løsninger kan hjælpe med at inkludere mennesker med høretab. Det kan f.eks. handle om at bruge bordmikrofoner, tale tydeligt eller at sætte skole- og mødeborde op i hestesko, så alle kan se den, der taler.

Bro mellem forskning og praksis 

Forskerne i projektet har haft et tæt samarbejde med praksisaktørerne, der alle arbejder med inklusion af mennesker med høretab.

Vores samarbejde har uden tvivl været fundamentalt for de resultater, som projektet har opnået. Som forskere har vi viden om, hvordan man opnår det gode (høre-)liv, mens praksisaktørerne ved, hvad der betyder noget i hverdagen for de personer, der har et høretab. Og det har været afgørende i dette projekt. De er eksperter i at håndtere de uformelle situationer, som ofte opstår på bl.a. højskoler og efterskoler, hvor vi har set de bedste resultater for deltagelse.
Inge Kryger Pedersen, lektor på Sociologisk Institut og projektleder

Parterne har udviklet konkrete metoder og værktøjer til at fremme deltagelsen. Det har bl.a. resulteret i film til undervisning og oplysning samt kampagner og kommunikationsmaterialer, som nu bliver brugt til at skabe bedre forståelse for høretab på både arbejdspladsen og i skolerne.

Projektet er støttet som del af VELUX FONDENs HUMpraxis-program, der skal fremme samarbejde på tværs af fag og sektorer for at skabe ny viden og holdbare løsninger i praksis. 

Projektet er et godt eksempel på, hvordan forskere inden for human- og samfundsvidenskaberne sammen med innovative praktikere, der arbejder direkte med målgruppen, kan skabe ny viden og konkrete løsninger. Vi er glade for at have bidraget til projektet, hvis resultater har potentiale til at forbedre livskvaliteten for mennesker med høretab.
Henrik Tronier, vicedirektør med ansvar for forskningsstrategiske indsatser i VELUX FONDEN.

I efteråret 2024 blev et af projektets output afviklet med stor succes: En konference på Castberggård, en højskole samt job- og udviklingscenter for mennesker med høretab, hvor resultater samt de udviklede metoder og værktøjer blev præsenteret for et bredt publikum, der inkluderede både forskere, fagfolk, hørekonsulenter og personer med egne erfaringer med høretab. 

Hvordan hører vi sammen? Interaktionelle dynamikker i fællesskaber af og med mennesker med høretab
 

  • Projektet forløber i perioden 2021-2025 og gennemføres under ledelse af Inge Kryger Pedersen, lektor på Sociologisk Institut, Københavns Universitet, i samarbejde med andre forskere fra Sociologisk Institut og VIVE samt praksisaktører fra Castberggård Job, Frijsenborg Efterskole og Høreforeningen.
  • Projektet er støttet af VELUX FONDEN under fondens HUMpraxis-program. 

Nyheder