Miljørisikovurdering af skibsfartens brug af CO2 neutrale brændstoffer og carbon capture

Projektbeskrivelse
Formålet med dette projekt er at gennemføre en omfattende miljørisikovurdering af de mulige miljøproblemer, der kan opstå i forbindelse med skibsindustriens udskiftning af fossile brændstoffer med CO2-neutrale brændstoffer og carbon capture. Projektet vil beskrive og vurdere mulige miljøpåvirkninger og effekter i havmiljøet ud fra analyser af de CO2-neutrale brændslers kemiske egenskaber og forbrændings- og nedbrydningsprodukter både under normal drift og i forbindelse med uheld/spild. Projektet vil indsamle viden og data hos producenter, leverandører, forskning- og rådgivningsorganisationer, samt via litteratursøgning. Det langsigtede mål er at styrke vidensgrundlaget for miljørisikovurdering af nye teknologier, der skal sikre klimaneutralitet for skibsfarten og dermed sikre rettidig omhu i forhold til, at den grønne omstilling af skibsfarten sker på et oplyst grundlag uden negative påvirkninger af havmiljøet.
"Jeg ønsker at være med til at gøre en positiv forskel for miljøet" - Janne Fritt-Rasmussen
Skibsindustrien vil være klimaneutral i 2050 og skal udskifte fossile brændstoffer med grønne brændstoffer. De mulige miljøpåvirkninger på havmiljøet undersøges i forskningsprojektet ’Miljørisikovurdering af skibsfartens brug af CO2-neutrale brændstoffer’.
Hvad bruger I bevillingsmidlerne til?
Internationalt har skibsfarten vedtaget, at den vil være klimaneutral i 2050, så der skal nye brændsler på markedet. Vi ved, at når man ændrer brændstoffer, ændrer man potentielt også på de mulige miljøeffekter og på muligheden for bekæmpelse ved spild. Derfor har vi med projektet ønsket at undersøge, om de nye brændstoffer har en negativ miljøpåvirkning. Vi skal have det undersøgt i en tidlig fase. Vi får mulighed for bl.a. at samle den eksisterende viden om brændstoffernes miljømæssige egenskaber og have dialog med relevante branchefolk. Vi har lagt stor vægt på at etablere en bred følgegruppe, bestående af industri, myndigheder og andre interessegrupper, som kan følge projektet, byde ind og aftage resultaterne senere i projektet.
Hvad er det bedste ved at være ildsjæl inden for dit felt?
Jeg ønsker at være med til at gøre en positiv forskel for miljøet. Det er utroligt givtigt, når vi fortæller om projektet og får reaktioner som: ”Det havde vi også tænkt på, men vi kunne ikke finde mere viden om det, så det er godt, at I undersøger det”. Jeg oplever en positiv energi – også i forhold til etableringen af følgegruppen, hvor industrien, myndighederne og interessegrupperne kan følge projektet og byde ind.
Hvilken forskel har bevillingen gjort for jeres arbejde?
Bevillingen har betydet, at vi kan arbejde videre med problemstillingerne og miljøkonsekvenserne af de nye brændstoffer. Hvis vi ikke havde fået to fondsbevillinger, heriblandt bevillingen fra VELUX FONDEN, havde vi stadig gået og drømt om at gøre en forskel.
